It´s all about the eyes baby

2010-03-02 @ 17:35:21
Okej, nu är jag tillbaka med laddat kamerabatteri! Jippi!
Är du en av dem som hellre sover några extra minuter än står framför spegeln på morgonen? Eller trivs du kanske inte med så mycket smink till vardags? Då skulle jag vilja slå ett slag för en enkel fransmarkering, som utan att kräva en massa produkter, ger dig mer definerade ögon och en illusion av tjockare fransar.
     Fransmarkering innebär helt enkelt att du lägger en mörk kajal längs övre vattenlinjen, alltså på slemhinnan under dina övre fransar. Detta ger ett lätt markerat intryck och gör att dina ögonfransar upplevs som tjockare, snabbt och enkelt! Fransmarkering kan användas med mascara för en mer komplett look, men även utan för ett mer naturligt utseende. Komplettera med en lätt tonad dagcreme för en snabb dagmakeup. Om önskemål finns kan jag visa detta i en videotutorial, det är bara att hoja till!
     Att hitta rätt mascara kan vara en ren djungel för den som inte har smink som sitt största intresse. Jag tänkte därför visa lite av de mascaror som kan finnas i mitt makeupkit och som illustrera olika typer av mascaror och vad de har för effekt. Många gånger är det inte forumlan utan borsten som står hur resultatet ska bli.  Personligen har jag hyffsat välväxta fransar och brukar hellre satsa på en mascara som ger volym framför längd, då jag tycker att det passar mig bäst. Att få till riktigt tjocka fransar utan en massa klumpar är en stor och rund mascaraborste att föredra. Jag tycker framför allt om Mabellines volymmascaror, då jag upplever att samtliga av dessa har den perfekta borsten, rundad och lagom stor. Se  ex. nedan.




För en mer naturlig look bör istället en kamapplikator användas, så som Rimmels mascara nedan. Den ska enligt förpackningen vara en volymmascara, men bara genom att titta på applicatorn så förstår man att det nog inte är det resultat man kommer att få. Istället ger denna mascara mycket naturliga fransar med lagom med svärta till vardags, men ingen nämnvärd volym. 




För en illusion av längre ögonfransar finns det ett antal mascaror med förlängande effekt. En omåttligt populär produkt är Loreals Double extensions beauty tubes, kusinen till mascaran nedan. Den har två ändar, en med en primer och en med en fibermascara. Primern läggs förstås först och sedan bygger man på med fibermascaran som formar små"tuber" runt den egna fransen. På så sätt byggs den egna fransen ut och blir längre, ju mer man jobbar med mascaran. Ett lite dyrare alternativ till denna mascara är den hypade Fiberwig, som sägs ge riktiga glamour fransar. Principen är densamma, dock utan primern.
Mascaran här under ger trots en ganska avlång borste lagom volym, då de hyffsat täta borsthåren greppar tag om vaje frans.

 

På bilden under har jag enbart applicerat ett lager mascara på de övre fransarna. På det ena ögat har jag använt macsaran från Mabelline med den stora borsten, och på det andra ögar har jag använt Rimmels mascara med kamapplicator. Kan ni se vilket öga som är vilket?



För att få en så bra applicering som möligt bör man se till att komma så nära fransrötterna som möjligt, utan att peta i ögat förstås! Därefter drar man sakta uppåt i en sick-sackande rörelse för att få med alla fransar, samt serparera dem. Om man vill ha extra separerade fransar kan man efter detta steg kamma igenom fransarna med en ögonfranskam. Detta måste dock göras innan mascaran torkat helt. Kom även ihåg att aldrig använda ögonfransböjare efter att du applicerat mascaran, då detta kan göra att dina fransar kläms sönder och går av.

    

Kommentarer

Postat av: mican

är den till vänster mascaran från Maybelline?:)

Jag älskar beauty tubes den vita och röda,vad är det för skillnad på alla de olika beauty tuberna? har du testat någon mer än den blå?

:)

2010-03-02 @ 20:40:20
URL: http://ifubelieveucanflyhigh.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback