Onaturligt naturligt

2010-03-10 @ 19:10:07
Hela världen har de senaste åren gått igenom någon slags miljöpanik som tar sig i uttryck i filmer, miljövänliga produkter kampanjer och liknande. Även genom skönhetsindustrin har det svallat in en form av grön våg och ecomärken som Nvey står högt på mångas önskelista. Konsumenterna ställer allt högra krav på de produkter som placeras i badrumsskåpet, det ska vara både snällt mot miljön och huden! Bra säger jag! Men sluta för guds skull inte att vara kristiska bara för att det står eco, 100% naturligt etc. på förpackningen! Läs innehållsförteckningen, forska i de ämnen som du inte känner till, bli medveten! Svälj inte säljargumenten rakt av, om du nu inte gillar produkten för just det den gör och inte det den säger sig stå för förstås. 
     Mineralsmink är omåttligt populärt och poppar upp som svampar i skogen och finns nu i alla former och utföranden. Även lågbudgetmärken fyller sina ställ med de kallar mineralmakeup. . Återigen, tycker du att produkten är bra, köp den, men lura inte dig själv. Naturligt behöver heller inte betyda att det är bra för exempelvis din hy. Du skulle väl inte gnida in dig med bensin, trots att det faktiskt kommer från något så naturligt som förmultnade djur- och växtdelar? Nu menar jag förstås inte bensin är en hemlig beståndsdel i allt budgetsmink, det var ett förtydligande exempel.
     Ett butiksbiträde på Lush sa en sak som jag tyckte var mycket klok," Vår filosofi är att allt du använder på huden ska vara så naturligt att du även kan äta det". As simple as that! Ju färre ingredienser desto lättare är det för huden att tillgodogöra sig krämer och dyl. Lush är ett företag, som i min mening, är eco "på riktigt", iallafall så eco som skönhet kan bli. De använder sig av lösviktssystem för att inte använda onödiga förpackningar, de ställer sig helt emot djurförsök och deras produkter är framför allt snälla mot hy, hår och miljö. The bodyshop är ett företag som jag älskat i många år, framför allt för att de står för antidjurförsök, men även för deras underbara produkter. Man ska dock vara medveten att även om de kämpar för såväl mänskliga rättigheter (jo, faktiskt!)  som miljön så har fortfarande deras produkter en lång radda märkliga namn på innehållsförteckningen som kanske inte är rent skadliga för hyn, men likväl onödiga både för hyn och miljön.
     Angående mineralsmink vill jag höja ett varnande finger helt separat från miljöaspekten. Mineralsmink ÄR många gånger bättre för hyn, detta är förstås beroende på hydtyp och innehållet i sminket.  Vad som fungerar för en, är dåligt för en annan. Men var överlag kritisk när det kommer till dessa sk."naurliga produkter". I.D Bare Minerals är ett otroligt hypat mineralmärke med många nöjda kunder. Man får dock inte glömma alla de kunder som fått utslag av I.D foundation som innehåller mindre trevliga ämnet bismuth, som ger känslig hy som min utslag och irritationer.
     Jag är egentligen typiskt en sådan som ofta sväljer säljargument och ständigt är på jakt efter något bättre inom skönhetsvärlden, men jag är medveten om att jag är sådan och jag försöker jobba med att bli mer medveten. Jag vill må bra men jag vill också att naturen och mina kommande barn och barnbarn ska må bra. Som skönhetsjunkie känns det naturligt att forska i innehållsförteckningar och nya produktermen men det jag ofta glömmer är att vara kritisk! Jag är ingen förebild när det kommer till att leva ett helt ekologiskt liv, jag är säker på att mina kikärtor släppte ut en hel del avgaser när de fraktades till sverige exempelvis. Men nu, när skönhetsvärlden erbjuder så många nya möjligheter inom eco, varför inte hoppa på och testa, visa att det finns en marknad... 
     Var noggrann vad du använder till din hy, den är kroppens största organ och ska hänga med i många år. Så var snäll mot både den och miljön och tänk efter vad du vill få ut av dina skönhetsprodukter. Jag menar inte att du ska kasta ut alla dina älsklingsprodukter till förmån för ecoalternativ, jag vill däremot att du ska försöka öppna dina ögon och vara lite mer kristisk och nyfiken. Både för miljön och din skull!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback