Äkta vs. fake

2010-05-09 @ 11:05:27
Som många av er säkert redan har räknat ut är mitt svall inte 100% mitt eget. Eller jo, det är mitt på så sätt att jag har köpt det, men dessvärre inte mer äkta än ett par silikonbröst. Jag är en av dom som fötts med tunna, sköra små strån som trots all vård i världen aldrig tycks vilja sträcka sig längre ner än till axelhöjd. Att jag i mina yngre år gått hårt åt mina tunna små lockar med både diverse tånger och färgningar gjorde knappast saken bättre. När jag var 16 gjorde jag därför ett val, kunde jag inte få min egen skalp att ge mig drömsvallet så skulle jag ordna det på annat sätt, kosta vad det ville. 
    6500:- var vad det kostade. Ganska mycket för en 16åring men för 8 år sedan vimmlade det inte direkt av frisörer med extensions i prislistan, iallfall inte här i lilla Norrköping, och därför bokade jag första bästa tid utan betänkligheter. Jag kunde bara tacka min lyckliga stjärna för att jag hade extrajobb vid sidan av skolan!
     Trots svidande, kliande hårbotten var jag mer än nöjd med resultatet. 100 stycken 1grams slingor satt nu i mitt hår. Utan att överdriva så kände jag mig riktigt fin för första gången, bitarna föll på plats som det så vackert brukar heta. Att inte min egen kropp kunde fatta att det var så jag skulle se ut spelade inte längre någon roll när det fanns en annan lösning. Efter denna första upplevelse av extensions behöver jag knappast meddela att jag blev beroende och att jag under de följande åren provande näst intill alla sorters förlängningar och hårtyper som fanns tillgängliga just då.
     Nu har extensionsmarknaden expanderat helt enormt mycket och webbshoppar ploppar upp likt mossa på en gräsmatta och man kan nu via sin dator beställa hår i alla kvalitéer, längder och färger. Jag använder mig alltid av nailslingor med 100% äkta hår, vilket innebär att löshårsslingorna förenas med tunna slingor av det egna håret med hjälp av små keratinvax fästen som smälts runt hårslingan. Detta är det som fungerar bäst på mitt hår och sliter minst. Faktum är att mitt eget hår mår bäst de perioder jag har extensions, de perioder som jag låter hårbotten vila från vaxfästen och allt vad det innebär, är inte alls lika gynnsamma för mitt lilla barr förmodligen för att jag inte är lika försiktig med håret då. Konstigt men sant och jag antar att allas hår fungerar olika.
     Nu ska jag inte bli mer långdragen än jag redan varit utan lämnar snart ämnet här. Men först till det jag egentligen skulle skriva, nämligen att jag nu bytt leverantör och beställt 1 gramsslingor istället för 0,5 gram som jag använt de senaste åren. Det ska bli otroligt spännande att se vilken kvalité håret håller och om 1 gramsslingorna kommer att göra sig bra i mitt hår. Jag lämnar er här när spänningen är på topp och tar upp extensionstråden återigen så snart håret har anlänt!


Kommentarer

Postat av: elsa

var köper du? jag brukar skicka efter från happyhair och sätta i med microringar.

2010-05-09 @ 17:09:57

Postat av: Ester

Jag har provat mig fram en del men det senaste året har jag faktiskt beställt från tradera av en säljare som kallar sig no.14 och har bra kvalité på sina hår.

Men eftersom att de extensions som finns på tradera nästan alltid ligger på 0.5 gram/slinga så ville jag prova något nytt och beställde på vinst och förlust från http://delightfulhair.com/.

Är du nöjd med ditt hår från happyhair?

Jag har hört lite delade meningar om deras hårkvalité..

2010-05-10 @ 11:25:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback