Var rädd om ditt hår!

2010-10-16 @ 13:02:00
Mitt hår har fått utstå stora prövningar genom åren. Sedan jag började färga håret vid tolv års ålder har mitt stackars barr gått igenom nästan hela färgspektrat från platinablont till brunsvart via snyggingar såsom aubegin och illrött för att bara ge två exempel.  Dessutom är jag väldigt rastlös och tyckte för att det var fullt möjligt att vara blond ena dagen, för att bli mörk nästa och sedan bli blond igen. Inte bra, inte bra! För att inte tala om alla tupperingar, moln av billig hårspray och hundratals timmar av plattande, ofta utan skydd!
    Kort sagt, jag var en riktig hår misshandlare när jag var yngre, vilket knappast förbättrade kvalitén på mitt redan tunna och torra hår. Som jag redan nämt var plattången en stor del av min hårrutin när jag var ung tonåring. Jag formligen hatade mitt självfall och mördade minsta våg med alldeles för hög värme och spray. Det ironiska är att sedan ett par år tillbaka plattar jag i princip aldrig håret utan uppskattar istället de mjuka vågorna, men då har mitt eget självfall nästan försvunnit. Ödets ironi?
     Iallafall, det är ett under att jag har några stårn kvar på skallen. Visserligen misshandlar jag absolut inte håret på samma sätt som tidigare, men jag har inte varit särskilt noga med vilka produkter jag använder vid schamponering och styling. Jag har använt Aussie och varit nöjd med det. Men mitt hår var de facto fortfarande väldigt slitet och vem vill inte friskt och fräsht hår? Jag bestämde mig för att testa om jag kunde påverka kvalitén på mitt hår med rätt produkter, så jag gjorde lite research på vilka produkter som var bäst för väldigt skadat hår. 
     En klar vinnare bland kunderna verkade vara Lóreals Absolute repair, men en liten fågel har tidigare viskat i mitt öra att dessa produkter inte bör användas av kalla blondiner som jag, då den lätt gultonade formulan kan ta bort den silvriga ton som jag älskar. Den gick alltså bort. Så trillande jag i mitt letande över Goldwells Kreasilk Extreme serie som är speciellt utformad för att återfukta extremt torrt och skadat hår med hjälp av silkesproteiner, lipider och jojobaolja. Goldwell brukar hålla god kvalité, vilket jag visste sedan tidigare, så det var värt ett försök.
     Shit Majbritt, vad förvånad jag blev! Jag hade inte stort hopp om att se någon större skillnad men efter en månad ser håret faktiskt friskare ut och känns mjukare, det är ett mirakel. Jag är än så länge helfrälst, men vi får se de riktiga resultaten i det långa loppet. 

Shampo

t.v inpackning, t.h vårande creme som appliceras i torrt el. handukstorrt hår



Utöver min shampo revolution så har jag helt slutat att avända vanliga hårtoffsar, då dessa sliter på håret (jag använder dem dock då jag flätar håret). Istället använder gamla hederliga klämmor till att sätta upp håret uppe på huvudet när jag sover och en mindre klämma som jag använder när jag har håret i hästsvans. Det där med hästsvansen kan låta mysko, men jag ska visa er en bild, klämman syns inte alls.
    En annan sak som jag har fått för mig är att jag måste använda Maria Nilas flattening spray, trots att jag aldrig plattar håret. Varför undrar ni? Jo, ni förstår mina vänner, den innehåller UVA skydd vilket jag har fått föt mig att jag måste använda. Ja, vad ska man säga. Ibland får jag sådana idéer, det är bara att gilla läget.
     Hårsprayen försöker jag att lugna mig med, var total missbrukare förrut. Förrutom detta har jag förstås fortsatt att använda glansdroppar.
 
Mitt onödiga beroende

Ja, ni ser förhoppningsvis vad detta är...


Dessa tar mig tillbaka till lågstadiet då alla hade dessa och proffs spray. Fula men ack så bra...

         

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback